Det finns en rad olika misstag som är mycket vanliga bland ägare av små hotell som gör stor skada men är lätta att fixa. Här hittar du 10 av de allra mest vanliga misstagen som hotellägare gör.
- Sätter sin vilja över hotellgästernas vilja.Som hotellägare är det mycket lätt att bygga och driva det hotell man själv vill ha, inte det hotell som gästerna vill ha. Det är mycket viktigt att lyssna på gästerna och ge dem det de vill ha även om det kanske inte stämmer överens med den dröm man har för sitt hotell. Ett hotell måste tilltala en bred kundgrupp och därför kommer att driva ett hotell alltid innefatta kompromisser som låter dig driva det hotell du vill ha samtidigt som gästerna får det de vill ha. Om du till 100% fokuserar på hur du vill ha saker kan det vara mycket svårt att driva ett framgångsrikt hotell. Om ditt hotell blir för nischat, för speciellt, så kommer du troligen att ha gäster som älskar det och som kommer berätta för dig hur fantastiskt ditt hotell är. Men om hotellet fortfarande går dåligt så ger de dig en missvisande bild eftersom du då troligen inte tilltalar en tillräckligt stor kundgrupp. Bygg inte ett hotell för dig, bygg ett hotell för dig och dina gäster.
- Har ingen reservfondDet kommer alltid dyka upp oväntade kostnader. En TV faller ner och måste ersättas, ismaskinen går sönder, du upptäcker en vattenläcka. När oväntade kostnader uppstår måste du ha en reservfond stor nog att du genast kan laga det som gått sönder. Ju fortare något kan lagas desto snabbare kan ett rum eller annan lokal börja tjäna pengar åt dig igen. Om du inte har en reservfond kan du tvingas låna pengar och drabbas av onödiga räntekostnader.Hur mycket pengar du bör ha i din fond beror på hur stort hotell du har och hur många rum du hyr ut. En större reservfond är alltid bättre. (inom rimliga gränser). Jag anser att ett litet hotell bör ha minst 100 000 kr plus 5 000 kr per rum. Dvs. ett hotell med tio rum bör ha minst 150 000 i sin reservfond. Detta räcker för att täcka de flesta oväntade kostnader. Fyll alltid på fonden så snart som möjligt igen om du använder pengar ut den.
- Tar betalt för WifiAtt ta betalt för Wifi ger ett dåligt intryck och får dig att framstå som snål. De flesta välskötta hotell erbjuder gratis Wifi. Att ta betalt för Wifi kan därför signalera att hotellet inte är särskilt välskött. Många hotellgäster undviker alltid hotell som tar betalt för Wifi. Det bör nämnas att det är vanligare bland affärshotell att att betalt för Wifi men jag rekommenderar fortfarande att man undviker det. Genom att inte ta betalt för Wifi får man fler typer av gäster och högre beläggning över året.
- Sparar in på saker så gästerna blir lidande.
Om ett hotell går dåligt så känns det ofta naturligt att börja försöka kappa i kostnaderna. Det kan vara en bra ide men det är mycket viktigt att kapa rätt kostnader. De första kostnader man bör kapa är sådant som man kan ersätta genom att göra saker själv. Dvs. att sluta outsourca där det inte är nödvändigt. Du skall undvika att kapa kostnader som försämrar gästupplevelsen.Ett mycket vanligt misstag är att kapa små kostnader som kraftig försämrar gästernas upplevelser. Det infattar ofta att börja köpa råvaror av sämre kvalitet, sälja fabrikstillverkad mat, och sluta erbjuda det där lilla extra.Undvika så länge som möjligt att sparar in på saker som påverkar gästernas.
- Lova för mycket i sin reklam
Marknadsföring är en viktigt del av att driva ett hotell. Den är vad som lockar nya gäster till ditt hotell. Det är därför mycket viktigt att reklamen är så lockande som möjligt. Det är dock också viktigt att reklamen inte är missvisande. Många hotellägare utlovar mer än de kan erbjuda för att locka gäster in genom dörren. Det är sant att detta kan locka extra gäster in genom dörren men många av dem kommer genast lämna hotellet och även de gäster som stannar kommer vara missnöjda och försämra ditt rykte genom att berätta för andra om sin negativa upplevelse. - Behandla hotellet som deras hem
Om du äger ett litet hotell är det relativt vanligt att du också bor i hotellet. Det är dock väldigt viktigt att komma ihåg att ditt hem i så fall är ditt rum inte hela hotellet. Det är vanligt att ägare beter sig som att hela hotellet är deras hem. Detta är inte acceptabelt. Ett fåtal gäster kan tycka att det är charmigt när en hotellägare beter sig som hotellet är hans hem. De flesta kommer dock finna det obehagligt. Du som hotellägare skall alltid förbli professionell i offentliga delar av hotellet. Om du inte vill att gäster skall bete sig på ett visst sätt skall du inte heller gör det. Du skall heller aldrig vara berusad i offentliga delar av hotellet. Det är inte professionellt. - Bryr sig inte om trädgården
Många hotellägare inser inte hur viktiga trädgårdarna kring hotellet är. Om du driver ett hotell i en stad är det okej att inte ha en trädgård. Om ditt hotell ligger på landet är det ett måste. Oavsett var ditt hotell ligger så är det ett stort plus att ha en fin trädgård. Om du har en trädgård är det viktigt att hålla den välskött. Trädgården är ett av det ställen där du kan göra mest med minst pengar. - Låter saker förfalla
Ett mycket vanligt misstag bland oerfarna hotellägare är att falla efter med underhållet av hotellet. De låter saker förfalla till underhållet har förvandlats till reparationer. Om man väntar för länge med att göra förbättringar och ta hand om problem så kommer det kosta mycket mer när man väl gör det. Bristande underhåll leder lätt till fuktskador och andra strukturella skador. Bristande underhåll kan också leda till ökad risk för bränder och vattenskador. Se till att alltid prioritera underhåll som en del av den löpande verksamheten i hotellet. Du bör t.ex. se till att måla om ytor minst en gång om året.. När det syns att det behövs målas om är det redan för sent och försämrar gästupplevelsen. Det samma gäller många andra saker i ett hotellet. Byt ut det innan det går sönder. - Diskriminerar kundgrupperDet är tyvärr fortfarande alltför vanligt att hotellägare diskriminerar olika typer av gäster och får dem att känna sig ovälkomna. Detta är fel på många nivåer. Ur perspektivet som hotellägare är dock det största problemet med detta att alla människors pengar är lika mycket värda och genom att diskriminera vissa grupper tjänar du mindre. Det skall vara ditt mål som hotellägare att skapa ett hotell där alla känner sig välkomna oavsett vad du ganska tycker om dem privat. Drive ett gay friendly hotell, se till att du och personalen välkomnar alla nationaliteter lika varmhjärtat etc. Din plånbok kommer tacka dig.
- Drar inte nytta om närområden.
Ett annat vanligt misstag bland hotellägare är att inte dra nytta av vad närområdet har att erbjuda. Det är speciellt viktigt i restaurangen. Varje område har sin egna styrkor och svagheter. Se till att inkludera dessa styrkor i ditt hotell. Använd lokala blommor i dekorationerna, sätt lokala maträtter på menyn, använd lokala råvaror. Genom att dra nytta av lokala resurser kan man få högre kvalitet till lägre pris. Att använda sig av lokala resurser och lokala leverantörer låter dig inte bara spara pengar utan ger dig också ett bättre relationer i det lokala samhället och höjer ditt hotells status. Se till att låta din gäster veta att du använder lokala råvaror etc. Sätt t.ex. ut att råvarorna är från närområdet på din meny.