Vitvaror kan vara en stor utgiftspost och tänker man till exempel driva ett hotellkök kan man behöva införskaffa helt andra vitvaror än vad som räcker för privat bruk. Hälsovårdsnämnden kan också vilja ha ett ord med i laget. Här varierar reglerna givetvis beroende på var någonstans man har sitt hotell. Vissa delar av världen har till exempel krav på att olika typer av livsmedel ska förvaras separerat från varandra i olika kylar, medan andra länder och regioner har en mer avslappnad inställning.
Det är också vanligt att hotell har minikylskåp (”minibar”) i varje hotellrum, och då ser kravprofilen förstås helt annorlunda ut än när man köper kylar till hotellköket. Minikylskåpen ska passa in i rummets inredning, vara enkla att använda av gästerna och det är också bra om de går att låsa. Hur pass ljudligt kylskåpet är spelar stor roll för ett kylskåp som ska stå i samma rum som sängen. Kontrollera alltid ljudnivån när kompressorn är igång. Vissa kylskåp är tystlåtna större delen av tiden, men när kompressorn slår igång för att kyla ned börjar de föra ett himla oväsen.
Testresultat
Om du bedömer att det räcker med att införskaffa vanliga icke-kommersiella vitvaror till ditt hotell kan du med fördel ta en titt på några av de många tester som regelbundet görs för konsumentprodukter inom vitvarusegmentet. Bästitetse.se vitvarutester har till exempel testresultat tillgängliga för kyl-frys, tvättmaskin, diskmaskin, dammsugare och induktionsspisar. Om du däremot behöver kommersiella vitvaror särskilt anpassade för stordrift är dessa konsumentinriktade tester inte tillräckliga utan du bör istället ta en titt på tester som genomförts med hotell- och restaurangers behov för ögonen.
Kommersiella produkter eller vitvaror för privat bruk?
Hur man väljer att göra beror på många faktorer. Driver man ett litet charmigt B&B med få rum och aldrig behöver laga vare sig lunch eller middag utan endast serverar frukost kan man många gånger klara sig bra med högkvalitativa konsumentprodukter. Ska man däremot driva ett fullskaligt storhotell med välbesökt restaurang och room service dygnet runt ser behoven helt annorlunda ut.
En bra start är att sätta sig in i det regelverk som just ditt hotell faller under. Det är inte kul att färdigställa en komplett plan för hur man ska göra med vitvaruinköpen och sedan inse att man måste börja om från början igen eftersom ens lösningar inte stämmer överens med vad hälsovårdsnämnden och andra berörda myndigheter kräver. När man har tagit reda på grundkraven har man något att utgå ifrån, och det är inte ovanligt att man tvingas prioritera om sin inköpsbudget för att kunna uppfylla de krav som ställs på den som vill erhålla erforderliga tillstånd för verksamheten.