De flesta förstår att det är viktigt att hålla sina lokaler och sin fasad fräsch och välmålad. Trots detta så målar de flesta hotellägare inte om tillräckligt ofta ock planerar inte för denna utgift. Att hålla målade ytor i gott skick är dock inte tillräckligt. Man måste också välja rätt färger. Att använda sig av rätt färger i sitt hotell kan ge dig nöjdare gäster och låta dig ta ut högre priser. I denna artikel kommer vi titta närmare på både val av färg och underhåll av existerande ytor.
Att välja färg
Att välja rätt färger är viktigare än du kanske tror. Färger spelar en mycket stor roll i att skapa den känsla som dina gäster får när de besöker ditt hotell. I de flesta fall vill du skapa en lugn elegant men ändå varm och välkomnade atmosfär i ditt hotell. Dina gäster bor på ditt hotell för att varva ner och fylla på sina batterier. Du skall därför skapa en atmosfär som inbjuder till avslappning.
Du bör undvika att använda dig av skarpa intensiva färger i ditt hotell. Gult, orange och rött skall vanligtvis undvikas eller enbart användas på mycket små ytor. Generellt sätt skall man försöka hålla sig till lugna naturfärger. Lugna naturfärger kan inkludera allt från brunt eller beige till sjögräsblå. Om färgen känns vilsam för ögonen kan den användas. Om den känns intensiv eller upplyftande så bör den undvikas.
Hur de färger du använder kompletterar varandra i t.ex. din lobby och rummen är lika viktigt som vilka färger du väljer. Färgkombinationer skall även de vara vilsamma för ögonen och skapa en trygg välkomnande miljö.
Ett av de bästa valen av färg är vanligtvis vitt. Vitt är en bra färg att använda både i hotellrummen och på hotellets fasad. Vit kräver mycket omsorg men är värd det extra arbetet eftersom vitt skapar en mer ren och elegant atmosfär än andra färger. Alla utomhusytor kan med fördel målas vita. En vit fasad passar också in i nästan alla omgivningar oavsett om ditt hotell ligger på svenska landsbygden, i Art Deco distriktet i Miami eller på en tropisk strand. Inomhus är vitt en bra grundfärg men bör där komplimenteras med andra färger såsom kaffe. Om du bara använder vitt inomhus så blir resultatet lätt för sterilt och tråkigt.
Underhåll av målade ytor
Underhållet av målade ytor är en mycket viktig del i att driva ett framgångsrik hotell. Om de målade ytorna inte hålls i gott skick spelar det inget roll hur fina möbler, tavlor och golv man erbjuder. Hotellet kommer alltid kännas gammalt och smutsigt. De målade ytorna måste därför vara första fokus och endast när man har välvårdade välmålade väggar är det värt att satsa mer på bättre möbler etc.
Många oerfarna gör misstaget att tänka på ommålning som en reparation. En ommålning skall aldrig ses som en renovation. Att måla om är en del av den fortlöpande underhållet av hotellet. Man bör tänka på det mer som städning och bäddning än som en reparation. Alla ytor i ett hotell skall alltid målas om innan det behövs. När det behövs är det redan för sent. Om man kan se att färgen är gammal borde den redan ha målats om. Du bör därför schemalägga ommålning av alla ytor och budgetera för dessa kostnader. På detta sätt blir aldrig ommålning en oförutsedd eller betungande utgift. Det tillåter också att man kan planera ommålningar till lågsäsongen där det har mindre påverkan på gästerna och de inkomster de genererar.
Hur ofta du bör måla om beror på hur hur hög standard ditt hotell eftersträvar, hur mycket det kostar att bo där och vilken typ av färg du använder dig av. Du behöver måla om mer sällan om du använder en dyrare färg av högre kvalitet.
- Om du driver ett hotell som håller en hög standard bör du måla om alla ytor var sjätte till tolfte månad.
- Om du driver ett budget hotell skall du fortfarande planera att måla om var 12 till 24 månad.
- Vandrarhem bör målas om minst var 24 månad. De mest använda ytorna bör målas om mer ofta. Det kan låta ofta men faktum är att färg är ett väldigt billigt sätt att försäkra sig om att hotellet håller en hög standard. Om du driver ett litet hotell kan du måla om själva och spara mycket pengar. Om ditt hotell är lite större kan du låta din vaktmästare ansvara för ommålning. Det kan i vissa fall vara värt att anställa en målare som gör fortlöpande förbättringar. Du kan spara mycket pengar genom att sköta all målning inom företaget.
Det är dock viktigt att komma ihåg att hotellrum utsätts för många påfrestningar och du bör därför alltid vara bered på att rum kan behöva bättringar eller en ommålning innan de var planerade. Du skall därför alltid ha en reservfond för sådana situationer. Jag rekommenderar även att alltid ha ett antal burkar av alla färger som används i hotellet i lager så att du genast kan genomföra nödvändiga bättringar. Detta för att alla ytor alltid skall vara brukbara och uthyrningsbara.