Det är mycket vanligt att man ser alla hotell på en ort erbjuda mer eller mindre samma service och samma upplevelser. Detta är speciellt sant på turistorter. Detta kan bero på att detta är exakt vad turisterna som besöker denna ort vill ha. Mer vanligt är dock att detta beror på att hotellen imiterar varandra. Om något verkar funka för ett hotell så kopierar de övriga det och när nya hotell öppnas så antar ägaren att de andra hotellen på orten reflekterar vad turisterna vill ha. Att arbeta på detta sätt kan fungera och skapa ett lönsamt hotell. Men det låter dig inte stå ut från mängden och bli ett exceptionellt hotell. Det låter dig inte bli branschledande och det lämnar pengar på bordet. Ditt mål skall därför vara att innovera, inte att kopiera. Du skall se vad området har att erbjuda och börja erbjuda nya tjänster som inte finns i området än. Du skall försöka driva hotellet som alla andra hotell försöker kopiera.
Att innovera är oftast inte särskilt svårt. På många orter är hotellen väldigt dåliga på att ta till vara de lokala möjligheter som finns och även på mer mogna marknader finns det goda möjligheter att driva utvecklingen framåt genom att se till vad hotellgäster vill ha idag. Inte vad de ville ha för 10 år sedan som de flesta andra hotell gör. Ett bra exempel på detta är VOX hotell i Jönköping som nyligen köptes av Petter Stordalen. VOX differentierade sig från andra hotell genom att erbjuda små rumma med mycket hög standard. Vissa av rummen saknar fönster. VOX tilltalar många resenärer som inte behöver ett stort rum men som vill ha en hög levnadsstandard. Detta är viktigt i länder som Sverige där de flesta hem håller en mycket hög standard och hotellrum skall helst erbjuda en högre standard än gästernas hem. Genom att göra rummen mindre kan man erbjuda en högre standard utan att behöva ta ut högre priser än sina konkurrenter.
VOX lösning illustrerar dock bara ett av många sätt som du kan innovera inom hotellbranschen. Här nedan kommer vi att titta närmare på hur du kan hitta dina egna innovativa lösningar.
Lär känna lokalområdet
Som hotellägare bör du spendera mycket tid med att undersöka närområdet kring hotellet samt de attraktioner som finns inom ett rimligt avstånd från hotellet.
Du bör känna området bättre än någon annan och bör ha prövat alla restaurang och upplevelser som finns i området. Finns det någon du borde samarbeta med eller rekommendera på ditt hotell. Finns det någon bra lokal restaurang som har öppet sent och skulle vara villiga att leverera mat till hotellet när din restaurang är stängd. (eller så att du inte behöver ha någon restaurang.)
- Du bör besöka lokala jordbruk för att se om de har något att erbjuda. Erbjuder de produkter som du skulle kunna köpa direkt från bonden till din restaurang? Är jordbruket idylliskt. Skulle man kunna erbjuda turer till jordbruket?
- Du bör vandra i lokala skogsområden för att se om du kan hitta några natursköna platser. Genom att känna till naturområden kan du skapa tipspromenader och andra utflykter som guidar dina gäster till traktens mest natursköna platser.
- Hur ser orten ut. Finns det broar och andra vackra platser. Finns det historiskt viktiga platser. I så fall kanske du kan erbjuda en stadspromenad eller producerar kartor som visar dina gäster hur de skall gå för att få se allt som orten har att erbjuda. Inkludera information om de olika platserna.
- Utforska alla lokala vattendrag. Erbjuder de möjligheter till fiske eller utflykter. Prata med lokala fiskare för att få veta mer eller spendera några dagar med att pröva fisket själv.
- Erbjuder trakten några jaktmöjligheter som du kan dra nytta av?
- Besök dina konkurrenter. Se vad de gör och hur de gör de. Tänkt på vad du kan göra bättre. Det är speciellt viktigt att du tänker igenom vad dina konkurrenter inte gör det. Det är där du kan hitta möjligheter att verkligen skilja dig från mängden. Vilken standard håller de övriga hotellet. Finns det ett hål i marknaden någonstans. En kundgrupp de inte riktar sig mot.
Tänk utanför boxen
Det absolut viktigaste att tänka på är att inte vara rädd att pröva nya lösningar. Att ingen gör något betyder inte att det är en dålig ide utan det kan ofta vara värt att pröva. Det är dock viktigt att inte satsa för hårt på nya idéer. Riskera inte hela din framtid på en oprövad ide utan börja i med nya idéer i små skala och expandera sedan om det verkar fungera.