Att som företagare sälja sin produkt eller tjänst till rabatterat pris ger en direkt påverkan på omsättningen och förtjänsten av arbetet. En bra och lönsam affärsidé är att kunna köpa eller äga något billigt för att sedan sälja det dyrt. Man kan också få kunden att tro sig köpa något till bra pris, faktiskt på flera olika sätt. När det kommer till hotellbranschen så finns det flera bra sätt att marknadsföra sitt hotell och att ge kunder erbjudanden som inte kostar hotellet så mycket pengar.
Samarbeta med finansbolag
Starta ett samarbete med ett finansbolag där kunden kan finansiera sin vistelse. Om du t.ex har paketpriser med övernattningar, frukost, spa osv, så kan kunden då delbetala paketet. Detta är inspirerande och det bagatelliserar kostnaden för gästen. Dessutom förlorar du inte en enda krona på det.
Det kan också vara smart att samarbeta med ett finansbolag som erbjuder kreditkort med bonusar som ger billigare bokningar på resor, hotell med mera. Kunden skaffar då bara sitt kreditkort och trots att kreditkortet fungerar på många hotell och resmål så är det inte sällan som kunden relaterar kreditkortet till ditt hotell. Det är ett mycket smart sätt att erbjuda sina gäster förmånlig vistelse utan att själv dra ner på priset.
Erbjud inte rabatt – Erbjud mervärde
Det dummaste du kan göra är att sänka priset och ge dina kunder massor med rabatter. Locka i stället med mervärden av olika slag, för att inspirera kunden till att välja just ditt hotell. Du kan erbjuda mervärden inom hotellet men också utanför, för att göra vistelsen extra rolig och förmånlig för kunden.
Bra exempel på erbjudanden är att du håller utkik efter billiga biljetter till olika evenemang, museum, teater, konserter, bio osv. Du kan till och med starta ett samarbete med lokala företag där du kan köpa in biljetter och saker till mycket låga priser, mot att företaget får exponering och mer försäljning genom ditt hotell. Locka t.ex med ett helgpaket där det ingår 2 biljetter till någon föreställning eller något evenemang.
Ge kunden mer för pengarna
Du ska som sagt se till att få bra betalt för din tjänst eller produkt. Ett bra exempel på mervärden inom hotellbranschen är att skapar ett paketerbjudande där det ingår spa en dag, frukost varje morgon, vin på rummet eller en tvårätters middag i restaurangen. Det är bara fantasin som sätter gränserna så länge man kommer ihåg att ge något extra i stället för att dra ner på priset.